Przeładowanie obowiązkami, niskie zarobki, pomijanie przy awansach i
podwyżkach - to tylko niektóre powody, będące ogniskiem zapalnym niezadowolenia,
które z czasem może przerodzić się w stan permanentnej frustracji. Wiele
elementów wywołujących ten przykry stan można bardzo łatwo zmienić, z korzyścią
zarówno dla pracownika, jak i firmy.
Poczuciu rozczarowania obecnym stanowiskiem często towarzyszy podwyższony
poziom stresu. Sfrustrowany pracownik staje się coraz mniej efektywny i osiąga
gorsze wyniki pracy, a co za tym idzie - rośnie jego napięcie z powodu
niewykonanych na czas zadań. W ostatecznej fazie decyduje się nawet na odejście
z firmy. By w porę przeciwdziałać takiemu stanowi, należy stawić czoła
problemowi.
Stawiaj sobie realne cele
Czasami warto zastanowić się,
czy podwyższony poziom frustracji nie jest wynikiem naszej własnej postawy i
tego, że wymagamy od siebie zbyt dużo. Bardzo wiele dobrych planów nie udaje się
zrealizować, bo są zbyt ambitne, a działania zbyt mało konsekwentne. Pomocne
jest znalezienie odpowiedzi na pytanie „Jaki jest mój najważniejszy cel i jak
chce go osiągnąć?". Może masz zbyt wiele spraw, którymi tak naprawdę nie
powinieneś się przejmować, ponieważ powodują one tylko przeciążenie, a w
konsekwencji - wypalenie. Dlatego metodą małych kroków, skoncentruj się na na
realizacji tych założeń, które trzeba wykonywać z dnia na dzień, by później
sięgać po te większe - podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert portalu
monsterpolska.pl.
Porozmawiaj z szefem
Jedno jest pewne - relacje z
przełożonym mają ogromny wpływ na samopoczucie, wydajność i nastawienie do
pracy. To od niego zależy awans, podwyżka, urlop, a często nawet to, jak
pracownik spędza swój wolny czas. Aby rozwiązać sytuację powodującą frustrację,
należy o niej przede wszystkim otwarcie powiedzieć swojemu szefowi. Oczywiście
może się domyślać, że np. brak podwyżki jest powodem do niezadowolenia, ale
dopiero rozmowa może mu uzmysłowić, jak duży jest to dla pracownika problem.
Podobnie jest z innymi elementami - w wielu przypadkach wystarczy na nie zwrócić
uwagę i zaproponować takie rozwiązania, które usatysfakcjonują obie strony.
Pozostań optymistą
Zadowoleni z życia pracownicy są
odbierani bardziej pozytywnie. Ich wystąpienia są wyżej oceniane, są lubiani
przez przełożonych oraz współpracowników, a ich kompetencje są oceniane wysoko.
Cechują się też większą kreatywnością, efektywniej rozwiązują problemy i
wyciągają trafne wnioski. Zamiast każdego dnia narzekać na swoją pracę, spójrz
na nią jako na inwestycję w swoją karierę. Czas spędzony w biurze możesz
przecież wykorzystać do realizacji swoich długofalowych celów zawodowych,
nawiązania kontaktów biznesowych pomocnych w przyszłości czy rozwijania
kluczowych umiejętności, np. poprzez uczenie się od najlepszych w zespole.
Pozytywne nastawienie potrafi skutecznie pomóc zniwelować stan narastającego
niezadowolenia - zachęca Małgorzata Majewska, ekspert portalu
monsterpolska.pl
Nie uciekaj od porażek
Do zawodowych niepowodzeń często
trudno się przyznać, nawet przed samym sobą. Unikamy ich, bo są skutkiem naszej
słabości czy niedoskonałości, a w przypadku notorycznego ich popełniania - łatwo
tracimy optymizm, zapał i determinację do pracy. Zamiast marudzić lub obwiniać
siebie, warto pamiętać, że porażka nie jest niczym innym, jak stanem tymczasowym
i jednocześnie szansą na to, by następnym razem wykonać zadania poprawnie. Po
pierwsze, wzmacnia, rozwija kreatywność w poszukiwaniu rozwiązań i pozwala się
doskonalić. Uodparnia na przyszłe niepowodzenia, ucząc jednocześnie pokory. Po
drugie, jest elementem każdej drogi do sukcesu, bo to etap dążenia ku
doskonałości, a zarazem konieczne doświadczenie. Dzięki porażkom pracownik
bardziej docenia sukces i jest wdzięczny za wszystko to, co do tej pory
osiągnął. Wystarczy tylko chcieć spojrzeć na nią właśnie jak na element pracy i
uznać, że się nam przydarzyła. Wtedy można z niej wyciągnąć wnioski dla siebie -
dodaje Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl
Ułatwiaj sobie pracę
Oznaczenie jakiegoś zadania jako
istotne albo powiedzenie sobie, że „muszę je dzisiaj wykonać nie spowoduje,
że czas w ciągu dnia się wydłuży. Dlatego idealny pracownik to nie ten, który po
prostu dokładnie zaplanował swój dzień czy tydzień pracy, ale ten, który potrafi
elastycznie reagować na zmieniające się okoliczności. Opracuj swój własny system
organizowania czasu pracy i wytrwale go realizuj. Bądź sprawny, skuteczny w
działaniu. Odróżniaj, które projekty są ważne (i niezmienne, dlatego muszą
zostać wykonane niezależnie od okoliczności), a które mniej ważne (i mogą ulec
zmianom czy przesunięciom). Unikaj pułapki nadgorliwości oraz chęci zajęcia się
wieloma sprawami jednocześnie. Walcz również z „pożeraczami czasu" - tłumaczy
Małgorzata Majewska,
Nagradzaj się
Błędem jest przekonanie, że świętowanie
własnych, nawet najmniejszych sukcesów jest formą przesadnego samozadowolenia,
bo przecież sama praca powinna być nagrodą. Nic jednak nie wpływa tak dobrze na
morale, jak zafundowanie sobie ulubionej formy relaksu. Sukces tej metody polega
na „przestawieniu" umysłu z myślenia o trudnych zadaniach na przyjemność
płynącą z ich wykonania. To skutecznie pozwala panować nad frustracją i
zapobiega wypaleniu.