Sukces w pracy zależy nie tylko od zaangażowania, talentu czy ambicji
pracownika. Wpływa na to również życzliwe otoczenie biurowe, w którym ludzie się
lubią, szanują i wspierają. Jeśli choć jedna osoba czuje się niekomfortowo, może
to wpływać na wszystkich. Co więc zrobić, by utrzymać dobry klimat w firmie i
sprawić, aby praca stała się dla nas czymś więcej niż tylko codziennym
obowiązkiem?
Pozytywna atmosfera w biurze powinna zapewniać każdemu pracownikowi poczucie
indywidualności, równego traktowania, a co najważniejsze - identyfikacji z
firmą. Każdy z nas ma wpływ na przyjazne i inspirujące miejsce pracy i można
tego dokonać prostymi metodami.
Daj się polubić
Osoby, które traktują innych z sympatią
oraz uśmiechem, łatwo zjednują i przekonują do siebie ludzi. Nie trzeba
przyjaźnić się z każdym. Wystarczy, że relacje będą opierać się na wzajemnym
szacunku i koleżeńskości. Dobrym rozwiązaniem jest podejmowanie
niezobowiązujących small talków oraz ciepłe gesty w stosunku do pracowników, np.
przytrzymanie windy.
Nie odmawiaj pomocy
Chwila odpoczynku pomiędzy
wykonywanymi obowiązkami jest pożądaną formą relaksu. Czasem jednak
przytłoczenie obowiązkami nie pozwala na przerwę. Widząc, że koleżanka tonie w
papierach, zaproponuj jej wsparcie. Pomagając innym, zaskarbiasz sobie ich
sympatię i możesz liczyć w razie potrzeby na równie miły gest. Pamiętaj również,
by myśleć zespołowo. Jeśli ktoś nie wywiąże się z zadania, ucierpi na tym
wspólny projekt, nawet jeśli Ty zdążyłeś z wszystkim na czas - radzi Małgorzata
Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.
Słuchaj aktywnie
W rozmowie tak samo ważny jest nadawca i
odbiorca. Chcąc, by inni nas słuchali i brali udział w dyskusji, my również
musimy się w nią włączyć. Kiedy współpracownicy poszukują możliwości rozmowy z
Tobą, okaż im zainteresowanie i entuzjazm. Podczas konwersacji patrz im w oczy,
potwierdzaj, że rozumiesz ich punkt widzenia i delikatnie wtrącaj swoje zdanie.
Nigdy nie patrz nerwowo na zegarek, nie pospieszaj rozmówcy czy nie udawaj
znudzonego. Zdobędziesz szacunek swoją aktywną postawą - opisuje Małgorzata
Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.
Bądź optymistą
Nikt nie lubi wiecznych pesymistów.
Sprawiają, że atmosfera w pracy słabnie, a ponury nastrój udziela się nawet tym,
którzy są zadowoleni. Pogodnie nastawieni pracownicy są odbierani życzliwiej.
Ich wystąpienia są lepiej przyjmowane, są bardziej lubiani przez przełożonych
oraz współpracowników, a ich kompetencje oceniane są wyżej. Nie trzeba od razu
sztucznie zmieniać swojego charakteru, ale warto poćwiczyć inne spojrzenie na
pracę i różne problemy dnia codziennego. W większości sytuacji, przy odrobinie
dobrych chęci, można je rozwiązać.
Wyeliminuj irytujące nawyki
Drażniące przyzwyczajenia
jednego pracownika potrafią skutecznie uprzykrzyć życie biurowe innym, zwłaszcza
gdy zespół pracuje na małych przestrzeniach. Lista denerwujących zachowań jest
długa. Począwszy od głośnych rozmów telefonicznych, gadulstwa, kończąc na braku
kultury przy spożywaniu posiłków. Warto pamiętać, by nie uprzykrzać
współpracownikom życia, a umieć elastycznie dopasować się do zespołu i
krytycznie spojrzeć na niektóre swoje zachowania.
Nie plotkuj
Złośliwe komentarze czy rozpowszechnianie
plotek z pewnością nie wpłynie na pozytywną atmosferę w pracy. Takim zachowaniem
nikt nie zyska szacunku i zaufania kolegów. Unikaj wylewnej szczerości,
szczególnie dotyczącej innych, komentowania osoby przełożonego czy
rozpowszechniania niepotwierdzonych informacji o kolegach z pracy czy zmianach
szykujących się w firmie. Uważaj, jeśli masz skłonność do moralizowania, bo nie
jest to Twoja rola. Nikogo nie oceniaj ani nie przyklejaj krzywdzących etykietek
- przestrzega Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.
Panuj nad emocjami
Wielu osobom opanowanie emocji sprawia
trudności. W chwili silnego wzburzenia, zamiast powiedzieć o kilka słów za dużo,
warto wyjść z pomieszczenia i zaczerpnąć kilka głębokich wdechów. Gdy emocje
opadną, można merytorycznie podejść do rozwiązania problemu. Irytacja,
podniesiony ton głosu czy wytykanie błędów mogą przynieść więcej szkody niż
pożytku.
Rozwiązuj ugodowo spory
Różnice poglądów i drobne spięcia
są nieuniknione w każdym miejscu pracy. Jednak nie wszystkie konflikty muszą być
szkodliwe. Właściwie rozwiązania, mogą oczyścić atmosferę w zespole oraz
zapewnić nowe spojrzenie na dany temat. Aby załagodzić sytuację sporną ze
współpracownikiem, nie pozostawiaj rozmowy na ostatnią chwilę, by problem nie
narastał. Podczas konfrontacji bądź konkretny, unikaj agresywnego tonu. Pohamuj
uprzedzenia czy niechęć do drugiej strony konfliktu. Skup się na problemie i
wypracowaniu kompromisowego rozwiązania - tłumaczy Małgorzata Majewska, ekspert
portalu monsterpolska.pl.
Pracuj zespołowo
Najważniejsza we wspólnym działaniu jest
komunikacja i szacunek do współpracowników. Należy doceniać umiejętności innych
i uważnie ich słuchać. Warto również wyrobić w sobie nawyk konstruktywnej i
kulturalnej krytyki - to bardzo ważne, by nie wyśmiewać cudzych pomysłów oraz
nie obrażać czyjegoś sposobu pracy, czy toku myślenia członków zespołu lub
współpracowników.
Integruj się mądrze
Dobrym pomysłem na zgranie zespołu są
spotkania współpracowników poza godzinami pracy. Pomaga to zbudować dobrze
rozumiejący się zespół, umożliwiając mu poznanie się na gruncie pozabiurowym i
ułatwia odciążenie od codziennych obowiązków. Pracownicy nie powinni z nich
rezygnować, bo to dobra okazja do zbudowanie lepszych relacji ze
współpracownikami. Im jednak zabawa dłużej trwa, tym niektórzy stają się
bardziej wylewni i skłonni do zwierzeń. Nie daj się wciągnąć w niepotrzebne
dyskusje. Szukaj osób, które lubią się dobrze bawić, ale zawsze wiedzą, kiedy
ugryźć się w język i kiedy opuścić imprezę - zaznacza Małgorzata Majewska,
ekspert portalu monsterpolska.pl.