Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Politykš Plików Cookies. Możesz okreœlić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglšdarce.X

Partnerem portalu KrakowIT.pl jest
Reklama na KrakowIT.plReklama na KrakowIT.pl  Wspďż˝praca biznesowaZostań Patronem Honorowym (oferta dla firm IT)




Twoja kariera w Krakowie - zobacz aktualne oferty pracy w IT z dzisiaj!
Wyœwietlone:   Strona główna arrow Artykuły IT arrow Pozostałe arrow Czy duże firmy nas podsłuchują? Eksperci: mogą, ale nie ma dowodów, że to robią

Kraków - losowo wybrane Firmy z bazy Firm branży IT

Arc-Consulting Arc-Consulting
ul. Jozefitow 11/8
Soneta sp. z o.o. Soneta sp. z o.o.
ul. Wadowicka 8A
Luxoft Poland Luxoft Poland
ul. Wadowicka 6
SIETOM Kraków SIETOM Kraków
Al. Beliny Prażmowskiego 14
Sedlak & Sedlak Sedlak & Sedlak
ul. Królowej Jadwigi 189 B
Motorola Software Group Poland Motorola Software Gr...
ul. Bobrzyńskiego 46
ESC S.A. ESC S.A.
ul. Mieszczańska 19
Advisio Sp. z o.o. Advisio Sp. z o.o.
ul. Browarniana 23
Parasoft S.A. Parasoft S.A.
ul. Kiełkowskiego 9
INTERSYSTEM INTERSYSTEM
ul. Mazowiecka 25
dmt - Systemy Informatyczne sp. z o.o. dmt - Systemy Inform...
ul. Wł. Żeleńskiego 103
AICOM Sp. z o.o. AICOM Sp. z o.o.
os. Bohaterów Września 3
Visionsoft S.j. Systemy informatyczne Visionsoft S.j. Syst...
ul. Lea 112
IT.integro Sp. z o.o. IT.integro Sp. z o.o...
ul. Bolesława Szpunara 8c
PCP NET s.c PCP NET s.c
ul. Smocza 10
Sprzetkom.pl Sprzetkom.pl
os. Oświecenia 46 A
Land Studio Sp. z o.o. Land Studio Sp. z o....
ul. Wadowicka 8A
NetArt Spółka Akcyjna S.K.A. NetArt Spółka Akcyjn...
Rondo Mogilskie 1
APUS Komputerowe Systemy Zarządzania Sp. z o.o. APUS Komputerowe Sys...
ul. Cystersów 21
"PKP Informatyka" Sp...
Plac Jana Matejki 12
Bellatrix Internet Sp. z o.o. Bellatrix Internet S...
ul. Aleja Grottgera Artura 1/8
coreService Polska S.A. - oddział coreService Polska S...
ul. Mogilska 43/704
Ecru Oprogramowanie Ecru Oprogramowanie
ul. Wenecja 2b/7-8
Sii Sp.z o.o - Oddział Kraków Sii Sp.z o.o - Oddzi...
ul. Krupnicza 16
K-Software K-Software
ul. Chopina 7
AdRem Software Sp. z o.o. AdRem Software Sp. z...
ul. Wadowicka 8a
GlobalLogic Poland sp. z o. o. GlobalLogic Poland s...
Puszkarska 7H
IMS KOMPANIA INFORMATYCZNA IMS KOMPANIA INFORMA...
ul. Krupnicza 7/1u
INSOFT sp. z o.o. INSOFT sp. z o.o.
ul. Jasna 3A
ASCOMP S.A. ASCOMP S.A.
ul. Walerego Sławka 3
TimeFrame Software sp. z o.o. TimeFrame Software s...
ul. Królowej Jadwigi 243B
EPAM Systems Polska EPAM Systems Polska
ul. Kielecka 1/2
Telemetro Sp. z o.o. Telemetro Sp. z o.o.
ul. Kraszewskiego 36
Classcom Sp. z o.o. Classcom Sp. z o.o.
ul. Wrocławska 48-50
Nixsys s.c. Nixsys s.c.
ul. Mogilska 43
Comarch SA Comarch SA
Al. Jana Pawła II 39 A
veranet.pl veranet.pl
os. Dywizjonu 303 21c
SABRE POLSKA Sp. z o.o. SABRE POLSKA Sp. z o...
ul. Wadowicka 6 D
Software Mind S.A. Software Mind S.A.
ul. Bociana 22A
IT Vision Sp. z o.o. IT Vision Sp. z o.o.
ul. Chełmońskiego 166
Crowley Data Poland Sp. z o. o. Crowley Data Poland ...
ul. J. Lea 112
S4E S.A. S4E S.A.
ul. Biskupińska 3B
Veracomp SA Veracomp SA
ul. Zawiła 61
Xtend new media Sp. z.o.o. Xtend new media Sp. ...
Al. Słowackiego 39
ITO Marcin Zabiegaj ITO Marcin Zabiegaj
ul. Trębacza 26
Stream Communications Sp. z o.o. Stream Communication...
Aleja 29-go Listopada 130
Europejski Instytut Technologii Informatycznych i Certyfikacji Europejski Instytut ...
W. Sławka 3
AdTaily Sp. z o.o. AdTaily Sp. z o.o.
ul. Kalwaryjska 35a/309
E Direct Sp. z  o.o. Oddział  Małopolska E Direct Sp. z o.o....
ul. Gronostajowa 7
ITEKNA Polska Sp. z o.o. ITEKNA Polska Sp. z ...
ul. Ludwinowska 7
Araneo s.c. Araneo s.c.
ul. Gromadzka 66
Web INN S.A. Web INN S.A.
ul. Aleja Pokoju 78
VSoft Spółka Akcyjna VSoft Spółka Akcyjna
ul. Puszkarska 7J
Combidata Poland sp. z o.o. Combidata Poland sp....
ul. Rynek Główny 6
Qumak-Sekom SA Qumak-Sekom SA
ul. Kobierzyńska 2
Compendium Centrum Edukacyjne Compendium Centrum E...
ul. Tatarska 5
Income Sp. z o.o. Income Sp. z o.o.
ul. Mogilska 121D/43
Avamex s.c. Avamex s.c.
ul. Centralna 69
FHU PC PLUS FHU PC PLUS
ul. S. Grota Roweckiego
Zakład Systemów Komputerowych Zakład Systemów Komp...
ul. Wadowicka 12
Czy duże firmy nas podsłuchują? Eksperci: mogą, ale nie ma dowodów, że to robią PDF Drukuj Email

Czy znane aplikacje na smartfonach podsłuchują nasze rozmowy, aby potem wyświetlać nam dopasowane reklamy? Jest taka techniczna możliwość, ale nie ma jeszcze dowodów, że to robią - mówią PAP naukowcy zajmujący się prywatnością w sieci i cyberzagrożeniami.

Wczoraj ktoś rozmawiał ze znajomą o jakimś produkcie, a dziś widzi w Internecie jego reklamę. Może to znaczy, że urządzenia, którymi się otaczamy podsłuchują nasze rozmowy, żeby "wciskać" nam więcej produktów? To anegdota, która nieraz pojawia się w rozmowach towarzyskich. Eksperci w rozmowie z PAP wyjaśniają jednak, że na razie nie ma niezbitych dowodów, że aplikacje dużych dostawców podsłuchują nas w celach marketingowych.

Prof. Adam Wójtowicz z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu tłumaczy, że aby stwierdzić, czy jakaś aplikacja nasłuchu dokonuje czy nie, potrzebne są nie anegdoty, ale powtarzalne eksperymenty albo analiza działania kodu aplikacji.

"Na razie zaś nie ma twardych dowodów, że znane aplikacje, od dużych wiodących dostawców, pozyskują w ten sposób dane do celów marketingowych bez zgody użytkowników" - mówi naukowiec. Zaznacza jednak, że zdarzało się już przyłapać niektóre mniejsze aplikacje na przesyłaniu danych np. z kamery swoim producentom. "Nie wykazano jednak, że tak się dzieje w aplikacjach od wiodących dostawców” - mówi.

Dr Karolina Małagocka z Akademii Leona Koźmińskiego z kolei opowiada: "Próbowano udowodnić, że giganci nas podsłuchują, ale okazało się, że urządzenia wystawiane na działanie nagrań głosowych, nie uruchamiały żadnych innych procesów niż urządzenia, które na nagrania dźwiękowe nie były wystawione" - mówi.

Osobom, które podejrzewają, że ich smartfon może nasłuchiwać, badaczka radzi, aby zadzwonić na numer: *#21# . "Operator wyśle nam wtedy komunikat, czy nasz dźwięk i wideo są gdzieś przekazywane" - tłumaczy.

Jak jednak zwraca uwagę dr Małagocka, giganci, nawet jeśli nie podsłuchują naszych rozmów, to pozyskują od nas dane z innych, tańszych źródeł. "Korzystają z cyfrowych śladów, które zostawiany w sieci na lewo i prawo. Łatwiej analizować kliknięcia, teksty, aktywność użytkownika niż próbki głosu" - uważa.

Eksperci zgadzają się, że społecznościowi giganci mają już użytkowników dość dobrze sprofilowanych np. dzięki analizie: odwiedzanych stron, godzin, modelu korzystania z mediów, aktywności finansowej. Na tej podstawie można bowiem nieźle ustalić czyjeś zainteresowania, wiek, typ osobowości, stan zdrowia, przekonania polityczne.

Dr Piotr Kaczmarek-Kurczak z ALK tłumaczy, że aby automatycznie przeanalizować, czego dotyczy rozmowa, trzeba stosunkowo dużej mocy obliczeniowej. Analizator głosu musiałby przekładać dźwięk na tekst, przesyłać go do systemu centralnego, stamtąd wyciągać słowa kluczowe. A to byłoby już jego zdaniem przesadą, jeśli chodzi o stosunek kosztów do zysków. W jego opinii znacznie więcej można się dowiedzieć o danej osobie śledząc jej aktywność choćby w wyszukiwarce. Albo zdobywając od niej dane np. kiedy wypełni jakiś quiz.

Prof. Wójtowicz widzi jednak sprawę inaczej: jego zdaniem dzięki analizie głosu firmy mogłyby dodatkowo uzupełniać wiedzę o użytkownikach, aby zwiększać trafność mikrotargetowania, a przez to zyski. Jego zdaniem analiza głosu nie jest technicznym problemem. „Smartfon jest komputerem, który może to, co mówimy przetwarzać lokalnie - choćby w poszukiwaniu zadanych słów kluczowych” – mówi Wójtowicz. I zwraca uwagę, że jeśli mamy zainstalowanego asystenta głosowego, on i tak nasłuchuje w oczekiwaniu na komendy. Jeśli takie dodatkowe słowa byłyby w rozmowie wykryte, mogłyby być transkrybowane, przesyłane jako niewielkie dane tekstowe, a potem wykorzystywane do marketingu. A działoby się to bez znaczącego uszczerbku dla mocy obliczeniowej czy przepustowości łącza dostępnej dla użytkownika.

Ocenia, że pozyskanie głosu mogłoby się odbywać na poziomie aplikacji, bibliotek programowych lub systemu operacyjnego. Zwraca uwagę, że wiele aplikacji ma dostęp do mikrofonu. I namawia, żeby przejrzeć na naszych urządzeniach, którym aplikacjom przyznaliśmy uprawnienia do jakich zasobów. I w jakim wypadku nie jest to konieczne.

Dr Małagocka również jest zdania, że firmy mogłyby mieć interes w analizie danych głosowych. „Duże firmy potrzebują dużej ilości danych do trenowania swoich algorytmów" - mówi dr Małagocka. Tę wypowiedź przerywa w tym momencie asystent Googla w jej smartfonie, który najwidoczniej rozpoznał w tym zdaniu jakąś komendę i oznajmia: "nie udało mi się znaleźć wyników". To znak, że algorytmy nasłuchujące Googla może i – jeśli tego chcemy - słyszą rozmowy, ale jest im jeszcze daleko do doskonałości.

Naukowcy zwracają jednak uwagę, że algorytmy są w stanie śledzić nie tylko treść rozmów, ale i inne zmienne zawarte w głosie: wiek rozmówcy, jego stan zdrowia czy stan psychiczny. Dr Kaczmarek-Kurczak podaje, że w niektórych call center już teraz analizuje się głosy pracowników (ale i klientów). Jeśli wychwyci się w głosie pracownika oznaki zdenerwowania czy zmęczenia, program proponuje pracownikowi przerwę, aby swoim złym nastrojem nie spłoszył klienta. A jeśli w głosie klientów szybko pojawia się irytacja - może być to sygnał, że warto zmienić procedury prowadzenia rozmowy.

Jeśli jednak wrócimy do pytania, dlaczego czasem wyświetlają się nam reklamy produktów, o których rozmawialiśmy, może to być nie tylko dzieło przypadku.

Dr Małagocka tłumaczy, że ci, którzy obsługują rynek reklam internetowych, świetnie wiedzą, co nas interesuje. Jeśli rozmawiałam z koleżanką o jakimś zabiegu kosmetycznym, to może być tak, że wcześniej już o tym czytałam, robiłam print screeny reklam czy produktów z tego obszaru. Ta aktywność może być analizowana i firmy prędzej czy później podeślą nam reklamę dotyczącą tej tematyki.

Sprawdź najlepsze tanie smartfony w internetowych cenach na taniAbonament.pl/telefony/

Kolejny efekt – tym razem związany z psychologią - polega na tym, że skoro o czymś rozmawiałam z bliską osobą, to zaczynam zwracać uwagę na reklamę na dany temat, która mi się wyświetla. Choć wcześniej mogłam tę samą reklamę ignorować.

Prof. Wójtowicz z kolei dodaje, że w reklamach mogą pojawiać się produkty związane z osobami, z którymi mamy kontakt. Może być więc tak, że nasz rozmówca jest jawnie zainteresowany jakimś tematem czy produktem – wyszukuje go często w Internecie. A sieć reklamowa - przez analizę prawdopodobieństwa - podsyła reklamy tych produktów i osobom, z którymi ten ktoś ma bliski kontakt – wykryty w przestrzeni fizycznej (dzięki geolokalizacji) lub w cyberprzestrzeni (dzięki analizie komunikacji czy sieci społecznych). Pojawienie się reklamy nie musi więc mieć związku z treścią rozmowy, ale z tym, że do tej rozmowy w ogóle doszło.

Dr Kaczmarek-Kurczak tłumaczy, że poza specyficznymi grupami osób – może poza konkretnymi dziennikarzami czy politykami – duże biznesy raczej nie są zainteresowane ustaleniem upodobań indywidualnej, z góry zadanej osoby. Firmy te interesują raczej agregaty - grupy klientów. Np. bezdzietne kobiety w wieku 20-25 lat. To do całych takich grup dopasowuje się ofertę.

Dr Kaczmarek-Kurczak pytany, czy niepokoi go to, jak dużo wiedzą o nim firmy, odpowiada: „Nie, bo rozumiem ich cel biznesowy. I wiem, że nie jestem dla nich celem, ale zaledwie pojedynczym ziarnkiem piasku. Dużo bardziej niepokoi mnie jednak to, że dostęp do tych danych mogą mieć rządy, instytucje polityczne. I że daje to możliwość kształtowania poglądów w skali masowej”.

Podobnego zdania jest prof. Wójtowicz. Możliwość podsłuchiwania rozmów do celów marketingowych jest w jego ocenie mniejszym problemem, niż to, że technologia ta może zostać wykorzystywana do bardziej szczegółowego profilowania użytkowników i dalszej erozji prywatności, czy do inwigilacji przez hakerów, malware, rządy. I że metody te mogą być wykorzystywane nie tylko do dopasowywania reklam, ale i np. manipulowania preferencjami czy nastrojami użytkowników – z precyzją dostosowaną do każdej jednostki indywidualnie, ale na masową skalę.

Dr Małagocka zaś przypomina, że od 2013 r. i afery z Edwardem Snowdenem, wiemy, że służby mogą nas podsłuchiwać na masową skalę. „Każde urządzenie, które ma mikrofon i kamerę, a także możliwość przesyłania dźwięku i obrazu może służyć jako potencjalnie narzędzie szpiegujące” - przypomina.

„Niestety jednak stajemy przed wyborem: albo prywatność - albo wygoda. Albo bezpieczeństwo - albo rozwiązanie przyjazne dla człowieka. Te sfery gryzą się ze sobą” - podsumowuje.

PAP - Nauka w Polsce, Ludwika Tomala

lt/ ekr/

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »


Sprawdź również najnowsze
Oferty Pracy w IT w Krakowie:


 Stanowisko / Firma:

Programista / Developer

Tester Oprogramowania / Software Engineer

Administrator IT / Manager IT


Czytaj więcej najnowszych wiadomości z branży IT z Krakowa i Polski

Kraków: Historia i nowoczesność na konferencje
25.07.2024


Kraków informacje


Kraków, miasto z bogatą historią i dynamicznie rozwijającą się infrastrukturą, jest idealnym miejscem do organizacji konferencji. Łącząc urok starych uliczek z nowoczesnymi rozwiązaniami, oferuje szeroki wachlarz możliwości dla organizatorów. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego Kraków jest tak atrakcyjny jako miejsce na konferencje, omówimy dostępne sale konferencyjne i hotele konferencyjn [ ... ]


Ryczałt - co musisz wiedzieć
30.05.2024


Kraków informacje


Przedsiębiorcy mają możliwość wyboru formy opodatkowania, która w ich indywidualnym przypadku okaże się najbardziej opłacalna. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych to uproszczone opodatkowanie, które, choć wygodne, jest objęte pewnymi ograniczeniami. Na czym tak naprawdę polega ryczałt, z jakich ulg możesz na nim skorzystać i jak w pełni zapanować nad księgowością we własnej firmie? Czym j [ ... ]


Biuro architektoniczne w Małopolsce - jak znaleźć studio projektowe w Krakowie i okolicach?
11.03.2024


Kraków informacje


Poszukiwanie biura architektonicznego w Małopolsce dla wielu osób jest poważnym wyzwaniem. Ten urokliwy region, nasycony historią, oferuje nie tylko malownicze krajobrazy, ale także duży wybór biur architektonicznych. Znalezienie dobrej firmy może jednak nie być tak prostym zadaniem. Na co więc warto zwrócić uwagę?Idealne biuro architektoniczne w Małopolsce - w jaki sposób wybrać? Warto rozpocz [ ... ]


Czy warto zamieszkać w Krakowie?
23.02.2024


Kraków informacje


Kraków jest jak perła w koronie polskich miast, skrywając w sobie setki lat historii, przepełniony nieskończoną liczbą zabytków oraz dynamiczną kulturą. Niezależnie od tego, czy jesteś miłośnikiem historii, entuzjastą kultury czy poszukujesz dynamicznego miejsca do życia i pracy, Kraków może być miejscem, które spełni twoje oczekiwania. W niniejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytan [ ... ]


Digital Hub firmy Bayer nowa współpraca z Akademią Górniczo-Hutniczą oraz Politechniką Śląską
22.12.2021


Kraków informacje


Digital Hub firmy Bayer nawiązuje współpracę z dwiema uczelniami kształcącymi najwyższej klasy ekspertów w zakresie IT: Akademią Górniczo–Hutniczą w Krakowie oraz Politechniką Śląską w Gliwicach. Współpraca obejmie dwa obszary: program staży studenckich w dziedzinie technologii informatycznych o nazwie „Zaprogramuj swoją karierę” oraz wspólne projekty badawczo-rozwojowe realizo [ ... ]


Pozostałe Artykuły